Friday, August 3, 2012

Penjaga Alam Sekitar

Green Squad Enviro. That is what the boys called themselves. Nama memang catchy. But the truth is our responsibilities as Environmental Control Officers and Assistant Officers are very much different than civilian would think. Jangan ingat kami pergi tanam pokok, kutip sampah, rawat sungai tercemar. It is a lot more than that. Public won't see what we do until you filed a complaint. Then you will see our friendly faces. Kitorang ni bekerja di belakang tabir. Nama pun Environmental Control. Atau nama jawatan dalam bahasa Melayunya Penolong Pegawai Kawalan Alam Sekitar.. Fuyooo sikit punya panjang nama jawatan melambangkan tanggungjawab yang berpanjangan terhadap alam sekitar. Ok cukup perasan. So, hari ni saya nak kenalkan dengan tugas-tugas pegawai-pegawai JAS ni pada semua.

1. Unit Punca Tetap - Jaga kilang-kilang yang tak bergerak. Huhuhu. Tetap la maksudnya tu. Kitorang pantau kualiti air yang dilepaskan dari treatment system yang merawat air dari proses kilang. Proses ni kan banyak guna chemical. Selain tu pantau buangan terjadual yang kilang tu hasilkan. Ok jangan salah anggap dengar buangan terjadual. Tiada kena-mengena dengan pembuangan apa-apa yang ada jadual. In English is Scheduled Waste. Apa-apa waste/buangan yang tersenarai dalam jadual. Bahan-bahan ni toxic dan bahaya. Ada kesan yang buruk pada alam sekitar dan manusia. So wastes ini perlu dilupuskan mengikut cara yang betul. Then dipantau juga asap cerobong. Yang ni semua nampak kan? Eh tapi jangan salah anggap asap putih tu semuanya asap. Kadang-kadang asap putih tu wap air. Ok paham kawan-kawan? Next..

2. Unit Punca Bergerak - Asap hitam dari kenderaan diesel dan petrol. Kitorang tahan lori, test pakai Muller Bem. Yang ni test opacity asap hitam. Unit ni juga test bunyi bising motorsikal dan refrigerant aircond kat bengkel-bengkel.

3. PYDT - Premis yang ditetapkan iaitu kilang-kilang yang diberi lesen asing daripada kilang lain. Contoh seperti kilang sawit, kilang getah, kilang recovery, incinerator dan lain-lain.

4. Kumbahan dan IKS - Ok ini unit saya! Saya suka unit ni. Saya jaga semua loji kumbahan IWK dan private. Ambil sample air, hantar jabatan kimia. Pastu pergi inspection IKS jaga scheduled waste diorang. Kacang je unit ni. Tapi korang kalau dengar IWK mesti korang mcm sceptical kan? Tengok poo poo orang lain, ketul-ketul terapung.. Ade biji-biji cili lagi. Ok cukup :P

5. Aduan, Kontigensi dan Cegah Pembakaran Terbuka - Segala aduan mahupun logik atau tidak, pelik atau tiada kena mengena dengan alam sekitar, we'll be there. kalau ada kena mengena dengan department lain, kami forward. Then kontigensi is pelan tindakan untuk kes-kes special like oil spill kat laut or darat, chemical spill dan lain-lain la yang mencetuskan kedatangan Karam Sigh Walia. Then rondaan petang-petang cegah open burning. Dari construction site, kilang-kilang, taman-taman dan lain-lain yang tidak dibenarkan. Makcik-makcik kat kampung boleh bakar daun-daun kering tapi no plastic or rubber ok!

6. Pembangunan - Bawah bahagian pembangunan ada unit Kebenaran Bertulis dan Penilaian Awal Tapak untuk submit new premises and equipment, Pendidikan, Pengawasan sungai, laut dan air bawah tanah serta kualiti udara, EIA (Environmental Impact Assessment) dan GIS. Mereka tak buat enforcement. 

If you are supposed to be in a factory handling treatment plant, atau pemilik-pemilik lori yang banyak, kamu akan kenal kami dan takut kami. Kerana kompaun kami RM2000 dan prosedur nak masuk court kalau tak bayar is amat cepat. Kami mencegah rather than merawat. Kami prevent pencemaran dari berlaku. That is why I happened to love this job. Dari dulu yang tak berape nak environmental friendly sekarang dah jadi sangat aware, I bring my own shopping bag ok. 

Pesanan dari saya, jagalah alam sekitar kita, conserve energy, use reusable shopping bag, reduce waste. Tips-tips amalan hijau ada kat internet. Cari je. You can make a difference!!

 Green Squad Enviro sedang menjalankan tugas!!

Kaka di hadapan loji kumbahan jenis kolam oksidasi

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Salaam...kebetulan saya ingin mendapat kan senarai tugas PPKAS..last2 jumpa blog nie..
    jika anda tidak keberatan boleh kah anda memberi senarai tugas PPKAS di DOE secara terperinci,senang ckap mcm kita isi dalam SKT/HRMIS...sgla budi baik anda diucapkan terima kasih.
    ##bos bg tugasan cri snrai tugas PPKAS..huhuhu
    email mreduans@usm.my

    ReplyDelete
  3. nak maklumat pasal PYDT boleh xxx......importance ni..

    ReplyDelete
  4. Salam sis, kwn saya ni amik kos sains sumber asli, boleh sis kongsi bidang apa kwn saya ni perlu apply untuk kerja. Maksud saya dalam company bagaimana, jawatan seperti apa yer. terima kasih sis.

    ReplyDelete